För många människor innebär den kommande perioden ett stresspåslag, ”suck (!), snart semestern, snart är den slut…”. Egentligen är det rätt puckat eftersom vi först stressar under våren för att hinna bli klara till semestern. Därefter hetsar vi över allt som ska avverkas under ledigheten (vi måste ju hinna med alla balla saker som vi kan skryta om när vi är tbx…). Slutligen stressar vi inför den annalkandes hösten och jobbstarten. Superknasigt liksom.
Nåväl, så om du varvar upp, kanske får panik eller blir orolig så är det helt normalt – eftersom du är människa. Grattis! Du är alltså precis så som de flesta andra. Alla mänskliga hjärnor fungerar i princip likadant och har gjort så i typ 14600000 dagar, alltså 40.000 år. Det är verkligen väldigt jeeeete-länge.
Frågan är bara hur du hanterar situationen. Hjärnan producerar adrenalin och en blandning av olika stresshormoner vilket stökar till det i knoppen – så kroppen gör sig i ordning för fight eller flight. Det finns dock inget reellt hot, möjligtvis en späd liten ettrig kortväxt mygga som mumsar på din nyligen aloe vera-behandlade hy. Skönt, inte värre än så. Det finns alltså ingen anledning till oro som polisens presstalesman säger, eller kanske snarare stresstalesman. Slutsats – så slappna av. Re la la laxa.
”Sextipsen” för (arbets)vardagen kommer här:
- Planera redan idag vad du ska göra imorgon: Genom att i förväg planera morgondagen blir du effektivare och får mer gjort. Undvik att smådutta med allt möjligt. Då blir inget vettigt gjort. Ta tag i de viktigaste och största frågorna direkt.
- Hälsa på alla medarbetare när du kommer till jobbet. Stanna upp och prata en (lång) stund över en stor kopp kaffe. Säg ”hej då” till alla (2348) kollegor när du går hem.
- Ta långlunch tillsammans: Sitt alltså inte vid datorn och slaffsa i dig din icke miljövänliga falukorv med mos. Vi är sociala varelser som behöver umgås och prata. Eller varför inte ta en lunchpromenad. Regelbunden motion är a och o för välmående.
- Är du trött: Ta en paus, kanske en powernap, lägg dig på golvet eller på soffan vid fikabordet. Varför inte sätta upp en hängmatta på jobbet.
- Erbjud och fråga om hjälp, bjud på en motgång: Det öppnar upp för dialog och en bättre arbetskultur.
- Skratta tillsammans: En del länder har gråterskor. I Indien träffas man för att skratta tillsammans. Varför inte utse någon till skratt-chef? Kan tolkas som ett skämt – men icke. Man ska inte skojsa om humor….
Mår du med kollegor bra och har kul tillsammans, blir resultaten bättre och ni tjänar mer pengar. Kunder och medarbetare stannar kvar längre. Sunda värderingar och småprat ger andra resultat. Den 5 september 2019 bjuder jag in till frukostföreläsningen ”KONKURRERA MED KÄRLEK Så skapar vi fantastiska (försäljnings)resultat tillsammans – en sjukt frisk kombination av försäljning, stress och (o)hälsa”.
Ledsen om jag gjorde dig besviken vad gäller ”sextipsen” – det blev inget JPJ (jöka på jobbet) i denna artikel, även om givetvis det är mycket hälsosamt.
Glad sommar!
Micke 💛