Att ta fram en strategisk kommunikationsplattform
Hur ställer man om från intern navelskådning till att fokusera på det som är av vikt för kunden? Hur kan man skapa värde och jobba mot att vara relevant för målgrupperna? Följande metodik är mycket kraftfull, och tar sin utgångspunkt från det amerikanska reklambyrånätverket Foot Cone & Belding (started in 1873). Två centrala och utvalda delar är i fokus: görandet och 80/20. Alltför många företag tar fram långa styrdokument och strategier, som aldrig förverkligas. Det blir mest text och prat. Man fastnar gamla rutiner och diskussioner. Alla vill såklart det bästa, men man kommer inte vidare. Detta arbetssätt är således motsatsen till långa textmassor som aldrig vinner laga kraft. Utifrån analys och rekommendationer tas sedan en konkret aktivitetsplan fram. Sen blir det hopp och lek: själva görandet!
I en kommunikationsplattform ska den strategiska inriktningen framgå, hur vi ska kommunicera externt och internt samt varför. Vad är nuläget och vart är vi på väg? Vilka resurser, hinder, möjligheter och aktiviteter kan identifieras på vägen mot målet? Vilka budskap och kanaler gäller? Det är medarbetarna som genom historier befolkar varumärket, därför är det av stor vikt att de förstår varför vi gör som vi gör. Kommunikationen ska stödja oss mot att nå företagets affärsmål.
Ofta är 80% tillräckligt bra – börja sedan att göra. Metodiken är kraftfull och ger konkreta resultat om man jobbar frekvent över tid och gör. Kommunikation är ledarskap, vilket innebär att; när vi fattar beslut och följer beslut, när vi gör kan vi mäta och utvärdera, justera och förbättra. När vi inte…
Gemensam framåtrörelse
Att jobba med marknadsföring är inte som att baka en chokladkaka – följer vi receptet på pricken får vi samma resultat. Vad gäller marknadsinsatser kan vi ha alla rätt, göra allt korrekt – ändå erhålls inte önskat resultat. Denna metodik är snabb och iterativ. Vi söker inte perfektion i allt, istället vill vi få till en gemensam framåtrörelse där kommunikation ut mot marknaden kommer tillbaka in och skapar igenkänning. När alla gör lite, blir det väldigt mycket. När alla gör mycket skapas magi. Det kan kännas obekvämt att jobba på följande sätt, i synnerhet om organisationen är omogen i marknadsfrågor. Då vill man ofta planera i oändlighet och stenkoll på varje detalj. Många medarbetare ska konsulteras eller har ”rätt” att lägga sig i, oavsett titel och funktion. Det kan vara vem som helst (högt, lågt) i organisationen som prompt ska ha synpunkter på det mesta – oavsett kompetensnivå. Det tar tid, energi och stoppar framdriften.
Metoden om de tre insikterna – utifrån och in, inte tvärtom
Så här ska du tänka och jobba konkret. Det finns såklart mycket mer, det går att djupdyka på varje område.
- Kunder och målgrupper : inledande analys. I allt vi gör, tänker, tycker, säger och kommunicerar måste vi som organisation vara totalrelevant för våra kunder och målgrupper. Hur köper kunden? Var är kunden i sitt mindset? Hur kan vi även kommunicera till mottagarens känslor? Sälj som dina kunder vill köpa. Det handlar om att gå från att vara leverantör till att bli en strategisk samtalspartner, att vara relevant och ta plats i kundens medvetande. Adderar vi rätt värde och utmanar kanske vi blir en av de utvalda som får visa framfötterna.
- Konkurrenter och omvärld : inledande analys. Vart är konkurrenterna på väg? Hur kommunicerar de? Vad gör de bra, mindre bra? Vad kan vi lära och göra annorlunda? Hur adderar de värde och blir relevanta för sina kunder? Vad kan vi lära, kanske kopiera och modifiera? Gör analysen och undvik att kommunicera samma lika. Då blir vi inte särskiljande, utan stället irrelevanta. Bryt mönstret. Får vi lämna en offert hamnar vi oftast i prisdiskussion. Vi blir en jämförelse istället för ett genomtänkt, seriöst och prioriterat alternativ. Hur ser omvärlden ut, vilka trender är trendiga?
- Företaget : inledande analys. Betrakta insikterna från punkterna 1 och 2 ovan, och anpassa organisationen utifrån det, inte tvärtom. Baserat på analysen – vad behöver vi som organisation göra för att nå våra mål? Vilka kunder passar oss, vilka kunder vill vi ha? Vad måste fungera internt, vilka interna processer behövs? Vilka prioriteringar behöver vi göra? Hur ska den interna laguppställningen se ut? Finns det en marknadsposition ledig, kan vi ta den? Hur då?
Skriv ned slutsatserna i korthet så att det blir enkelt, tydligt och specifikt. Formulera även framgångsfaktorer. Kom ihåg att det vi säger oss vara, också måste vara sant. Hitta inte på saker som det inte går att leva upp till. Får vi access till beslutsfattarna tidigt och kan lösa större och/eller alternativa frågeställningar (problem), kan vi skapa mer värde och höja faktureringen. Även det omvända gäller. Se bild ovan.
Rimliga funderingar
Många företagare tänker väldigt kortsiktigt i frågor kring marknad och kommunikation. Det är naturligt på ett (1) sätt eftersom man inte har kunskap i frågan och ännu mindre vet vad resultatet blir. Här behövs mod, med förebilder som vågar lämna den mentala föreställningen om kortsiktiga kostnader till förmån för långsiktiga investeringar. Ofta finns det heller ingen ”ledig” position på marknaden, då kan det faktiskt räcka med att bara justera själva hur:et – hur man kommunicerar.
- Hur vet vi att vi har gjort ett bra jobb, vad tar vi det på?
- Får vi valuta för investeringen, vad tar vi det på?
- Vad är alternativkostnaden om vi inte gör något eller bara satsar halvdant?
Ps, det är människor som fattar beslut och vi är känslovarelser. Vi köper med andra ord advokattjänster, it-system, revisions- och skattetjänster med mera ungefär som vi köper blöjor, bilar och tvättmedel. Det är samma hjärnor som ska ”hackas”. Lycka till!
Kör hårt – ta det lugnt!
Micke 💛