I sedvanlig ordning; konferensen är avslutad, vi befinner oss i början av juli 2022. Turen tar oss ut i Europa, till Helsingör för att flanera och förtära smörrebröd. Vi strövar runt och gör ett besök på ”Wines of Languedoc” (Languedoc – en historisk provins i södra Frankrike) på Stengade 48a, Helsingør, Denmark. Samtliga personer i butiken nickar glatt, bockar och hälsar artigt. Goddag goddag, angenämt. Vi kikar runt, insuper atmosfären. We like!
Det ringer i luren. Butiksägaren, Paul Dhami, får ett telefonsamtal. Det verkar vara en bekant han pratar med, men ganska snabbt hör jag ”…jag behöver avsluta nu och ta hand om några kunder i butiken…” Det uppskattar jag, så även min vapendragare och reseledare Andreas Brodström. Alltför ofta händer det exakt motsatta – anställdas eviga pladdrande. Totalt ointresse för sina kunder.
Paul har ett mycket avslappnat bemötande, han är inte ”säljig” utan bara trevlig och ödmjuk. Vi ställer frågor. Han lyssnar. Berättar om Languedoc; området i södra Frankrike, druvsorter, blandningar, historia, om människorna, mat, smaker und so weiter. Åsså blire lite provsmakning såklart, vi är ju inte i Sverige utan på kontinenten. Momentet uppskattas. Det blir ett trivsamt och långt möte. Långt som ett snöre. Vi avslutar med ett inköp, såklart. Jag bjussar på ett trolleritrick. Skratt. Solen gassar. Dags att flanera vidare.
Vad är det som gör att människor säger ja till ett köp?
Om detta har jag skrivit tidigare (följ länk nedan). En av faktorerna punkt fyra (4) i den länkade artikeln d.v.s. Gillande – att vi gillar att umgås med folk som är som vi själva, Det är lättare att säga ja till personer vi tycker om och känner, som har samma intressen och livsåskådning. Får man dessutom en komplimang och medhåll i olika frågor så underlättar det mycket i beslutsprocessen. Att bara vara, ställa frågor, lyssna och visa intresse är ett alldeles utmärkt sätt att skapa förtroende, bygga relation och skapa försäljning.
Paul och hans kæresten Signe Vestergaard söker en person som kan utveckla konceptet i Sverige. Passa på!
Fantastisk service är ofta en investering – ytterligare ett exempel står att läsa här. Summa summarum; mycket attention, närvaro och professionalism. Tack! Slutligen, det har inte utgått någon ersättning för denna artikel. Det var kort och gott ett minnesvärt möte. Och hela livet består ju som bekant av (mikro)möten.
Kör hårt – ta det lugnt!
Micke 💛