Jag tror det var Jan ”Janne” Carlzon, främst känd som VD och koncernchef för flygbolaget SAS 1981–1993, som myntade uttrycket ”mötet är företaget”. Något i den stilen iaf. Han författade även klassikern och bästsäljaren ”Riv pyramiderna”. Häng med på följande resa i korta ordalag, ett bra exempel och ett mindre bra – med utvecklingspotential.
Kia Åkersberga vecka 20 – 2022
Jag inkommer med besked, i nya fina KIA-lokaler. Som de har väntat, på mig… Slänger några heta blickar på den glänsande fordonsparken för att sedan bege mig mot trappan till övervåningen. Där sitter en säljare med kund. Hon tittar på mig, men det stannar där. Inget ”hej” eller ”kika runt lite, jag kan hjälpa dig snart”. Jag ser ytterligare några anställda – men ingen tillstymmelse till reaktion.
Upp för trappan jag staplar. Där sitter en säljare till höger. Tyst är det. Tipp tapp. Till vänster sitter ytterligare en säljare, hon knåpar viktiga meddelanden på datorn – men säger faktiskt ”hej, hur kan jag hjälpa dig?”. Jag svarar, ”jag tänkte köpa mjölk…” (skämt alltså…) Hon svarar, ”då har du kommit fel, det har vi inte…” och gluttar på datorn igen (jag hade svarat ungefär, ”…du kan få mjölk till kaffet – och i denna bil får du in flera hundra paket mjölk…”, och visat vägen till ett schysst vrålåk med Kias nya påkostade logga.
Jag går ett par varv i min ensamhet bland bilarna, för att sedan ta samma väg tillbaka mot utgången, utan att någon verkar ta notis om detta. Till saken hör att jag besökt den gamla butiken några gånger under vintern, kikat runt, lämnat mina kontaktuppgifter för att bli uppringd – och jag sitter fortfarande troget på min post och väntar på det magiska samtalet. Så många köpsignaler – så lite attention.
Folktandvården Åkersberga våren 2022
Under våren 2022 knasar det sig i käken. Igenkänning! Jag har tidigare tuggat sönder två tänder med påföljande rotfyllningar. Då jag är rutinerad från vårdsektorn genom kliniskt och konsultativt arbete diagnostiserar jag först mig själv, därefter hela svenska tandvården (jag jobbar oerhört snabbt…) och chansar på en ledig tid som jag bokar via nätet. Det blev fullträff. Bingo! Jag fick så fin-fint bemötande och professionellt agerande från gänget på Folktandvården och i synnerhet av tandläkare Maria Pozarska 🎈.
Jag behövde omgående få tag i en ny bettskena då den gamla ramlat ihop, därav min kraftiga värk. Hon fattade galoppen (fast utan häst) och förstod att smärtan i käke och huvud gick ut över min sömn (= trötthet → mindre effektiv på jobbet → lägre fakturering → minskad tillväxt → BNP-fall → lågkonjunktur). Maria trixade med tider och trollade med t(h)änderna. När vi ändå munhöggs uppstod som av en händelse lite karies varpå ytterligare en tid bokades. Nu är även detta åtgärdat. Maria, supertrevlig och proffsig hela vägen, och med ett stort leende. Även tack till toppenskickliga tandsköterskor. De fattar galoppen, en bra kund är en kund som inte kommer tillbaka.
Det är tur att vårdsektorn har stjärnor som Maria Pozarska med kollegor som höjer standarden och stärker varumärket. Vård-Sverige, som annars lider svårt av det papperiserade samhället där alla kommatecken ska journalföras så att ingen blir kränkt eller bortglömd.
Summa summarum; mycket attention, närvaro och professionalism för patienten. Tack! Och, jag tycker Kia gör chica och fräsiga bilar. Det var ju faktiskt ingen person som var otrevlig, det är ju bra. Det kanske blir en Kia ändå…
Kia versus Folktandvården: 0 – 1
Kör hårt – ta det lugnt!
Micke 💛