Under flera år använde jag mig frekvent av frasen ”normal is boring”. Vem som myntat begreppet? Oklart läge! Det är säkert någon supercrazy amerikan som gått bananas. Förmodligen en person som går på händerna till jobbet och springer Maraton baklänges. Som driver 59 företag och sover tre timmar per natt. Jag gillar i alla fall frasen. Att våga utmana sig själv och andra. Att våga tänka och göra nytt. Att inte nöja sig med fett lagom. Att våga sticka ut. Du driver ju inte upp ett nytt innovativt företag genom att göra exakt det som andra redan har gjort. Samtidigt har begreppet för mig fått sig en tackling under de senaste två tre åren.
Det blir en stor smula enerverande att lyssna till hopen av #influencers, alla vilsna själar som vill sticka ut i bruset av data och algoritmer. Många maximerar sin impact för att verka helt onormala. Den ena gormar mer än den andra, och innehållet haltar inte sällan. Vi ska ha de ”rätta” varumärkena, umgås med de ”rätta” personerna, gå på de ”rätta” festerna, köpa de ”rätta” sakerna, åka på de ”rätta” (helt sjukt galna) resorna (gärna klättra på K2 för att simma över Atlanten helgen därpå). Det bloggas, bullras och poddas. Därtill drevet av politiker som bidrar med sin beskärda del. Det blir mest pyttipanna-politik, lite buller i marginalen. Människor gör allt för att slippa framstå som normala. Fy för den vanlige…underbara Solsidan.
Jag är den förste att skriva under på att alla medarbetare runt om på företag och i organisationer (gäller även offentlig sektor) ständigt behöver fundera kring hur man kan utmana och ha kul med kunder och medarbetare. Vikten av att addera värde, göra något annorlunda, bryta mönstret och tänka i nya banor kan inte nog betonas. Allt syns i försäljningen och resultaten. Samtidigt är det min bestämda uppfattning att vi vuxna genom vårt agerande påverkar barn och kommande generationer genom vår osäkerhet. För det handlar ofta om det, osäkerhet. Att bli exkluderad. Tänker om du inte passar in….? Hjälp…! Jag ställer mig frågan: vad är det nya normala? Om alla människor försöker vara någon annan istället för att vara sig själv, då blir ju det onormala – det helt normala – med andra ord rätt så tråkigt, lite urvattnat
Slipa den diamant du redan är
Nej, back to basic. Slipa den diamant du redan är. Att vara normal är inte det samma som att vara tråkig. Att vara professionell är inte heller likställt med att agera tråkigt. Men människor måste få vara sig själva och utvecklas individuellt. Samtidigt som vi människor rent genetiskt är exemplariskt lika varandra, är vi väldigt olika som personer. Och olika är bra. De bästa teamen har olikheter som konkurrensfaktor. Det betyder inte att man kan gå omkring och sur-muppa sig, klaga och sprida dålig energi bland kollegorna dagarna i ända. Tvärtom – full fart framåt och fokus på kul tillsammans. Slutplädering – det ligger så mycket prestation och förväntningar i alla dessa ”viktiga” beteenden vi bombarderar varandra med, vilket skapar stress och psykisk ohälsa bland både vuxna och barn. Satsa istället på att vara äkta och kongruent, basera affärer och relationer på etik och sunda värderingar. Långsiktigt.
Föreläsning
Vi pratar mer om det här och massa annat gotti-gott-gott ovanstående datum då jag tillsammans med Best Western Hotel och Time Hotel ordnar med föreläsningen: Konkurrera med kärlek – Så skapar vi fantastiska (försäljnings)resultat tillsammans – en sjukt frisk föreläsning om försäljning, stress och (o)hälsa. Jag bokas även via SAJ Förmedlingsbyrå eller kontakta mig direkt.
Anmäl dig till föreläsningen redan idag för att säkra din plats. Målgrupp: Privat och offentlig sektor – relevant för alla medarbetare, extra intressant för chefer och personer i ledande befattningar.
GOTT SLUT
Micke💛